Martin van ’t Veen van Bijzonderdruk is Ondernemer van het Jaar; Jan Smit Startersprijs naar Remko Piepers en Jeffrey van Hees van eMeals

Martin en Ineke van 't Veen nemen de prijs in ontvangst. Links Jurgen Helfrich, voorzitter van Business Club Steenwijkerland; achter Martin en Ineke Theo Bouius, accountmanager van Business Club Steenwijkerland en rechts Klaas Pompstra uit Oldemarkt, de vorige winnaar. Foto: Wilbert Bijzitter

Martin van ’t Veen van Bijzonderdruk is Ondernemer van het Jaar van Steenwijkerland geworden. De bekendmaking vond vrijdagavond plaats tijdens het Business Gala in De Meenthe. Martin en Ineke van ’t Veen ware enorm verrast: „Dit hadden we helemaal niet verwacht!”

De verkiezing Ondernemer van het Jaar is een jaarlijks onderdeel van het Business Gala. Bijna jaarlijks, want vorig jaar kon die om bekende redenen niet doorgaan. Online had gekund, „maar dan mis je de sfeer en ambiance van dit evenement. Met een omlijstend programma, met bezoekers die in gala en in smoking in spanning zitten te wachten. Dat wilden we de Ondernemer van het Jaar niet ontnemen”, aldus de jury. En ook dit jaar was het spannend. Eigenlijk was het gala vrijdagavond op het nippertje, gezien de laatste coronamaatregelen. Het gala werd daarom in de evenementenhal van De Meenthe gehouden, zodat de anderhalve meter afstand regel kon worden nageleefd. De opstelling, met grote ronde tafels, en mensen die naar hun plaats werden begeleid, leidde tot positieve reacties.

Er waren veel nominaties per email binnengekomen. De jury heeft zich een aantal malen hierover gebogen aan de hand van criteria. Uiteraard moet de onderneming in Steenwijkerland zijn gevestigd en een staat van dienst hebben. Is het bedrijf innovatief? Waar de jury heel veel waarde aan hecht is de maatschappelijke betrokkenheid. Zet de ondernemer zich belangeloos in, heeft de ondernemer een duurzaam beleid ten aanzien van medewerkers, de omgeving en milieu? Is het een sociaal bedrijf en heeft het een voorbeeldfunctie voor andere bedrijven?

Kans

Dit alles afwegende heeft de jury een unanieme keuze kunnen maken. De Ondernemer van het Jaar voldoet aan alle criteria. „Sinds 2017 is het bedrijf, voorheen B’ulah Print, losgeweekt van B’ulah Hoeve en zelfstandig geworden, heeft het een flink aantal medewerkers aan zich verbonden en wat nog belangrijker is: mensen met een zogenaamde afstand tot de arbeidsmarkt krijgen hier een kans. De ondernemer heeft een bovengemiddeld oog waar de kwaliteiten van de medewerkers liggen, en laat zich niet afremmen door mogelijke beperkingen.”

„Deze medewerkers krijgen structuur in hun leven, hebben betaald werk en doen zo volop mee in de samenleving. Of als een opstapje naar een andere reguliere baan. De Ondernemer van het Jaar heeft zelfs een heel sociaal plan opgesteld. Met dit beleid is het een sociaal bedrijf, dat een voorbeeldfunctie heeft”, aldus de jury.

Grote maatschappelijke betrokkenheid

„De slogan ‘koop lokaal’ past deze ondernemer al vele jaren toe. Ook op innovatief gebied wordt aangehaakt bij de actuele trends en vraag in de markt. Het leveren van een duurzame bijdrage aan milieu en maatschappij, waarbij hergebruik van middelen een overtuiging is, is tevens actueel. Ook de maatschappelijke betrokkenheid van deze Ondernemer van het Jaar is groot. Vele clubs en verenigingen worden gesponsord, het bedrijf participeert in bedrijfsverenigingen en sportclubs. En je hoeft hem maar iets te vragen voor een goed doel en voor inzet voor de lokale gemeenschap en hij staat klaar. Het bedrijf is solide en staat klaar voor een nieuwe uitdaging voor de toekomst: een geheel nieuw pand aan de Eesveenseweg zal verrijzen.”

Jan Smit Startersprijs

Nieuw is de Jan Smit Startersprijs, een aanmoedigingsprijs die vernoemd is naar Jan Smit, de parkmanager en nestor van de BCS, die vorig jaar is overleden. Het moet gaan om een jonge startende ondernemer (maximaal 5 jaar), die innovatief is en aan de weg timmert. De eerste Jan Smit-Startersprijs ging naar EMeals van Remko Piepers en Jeffrey van Hees, gevestigd in Steenwijk. Zij zijn in 2018 gestart en inmiddels zijn er 83 restaurants aangesloten met een gezonde exploitatie.

EMeals is een vrij nieuw bestelplatform voor restaurants. „Wij vinden dat de restaurants te veel geld kwijt zijn en te afhankelijk zijn geworden. Dat is slecht voor de ondernemers. Restaurants zijn bij ons volledig vrij om te kiezen welk aanbod en welke prijzen zij aanbieden op ons platform en in hun eigen zaak. Als zij vandaag nog willen stunten, dan kunnen zij dat per direct aanpassen in een eigen online omgeving. Wij willen faciliteren en niet bepalen hoe een restaurant haar bedrijfsvoering doet”, vertelden Remko Piepers en Jeffrey van Hees eerder in een interview voor deze krant.

‘Horecaondernemers is zelf weer een echte ondernemer in eigen bedrijf’

EMeals rekent slechts 1 euro bestelkosten ongeacht de bestelwaarde. Voordelen voor de ondernemers zijn er genoeg bij eMeals. Remko Piepers licht toe: „Bijvoorbeeld dat zij snel hun omzet kunnen innen, de horecaondernemer kan namelijk zelf de frequentie van de uitbetaling bepalen; maandelijks, wekelijks of zelfs dagelijks. Het restaurant kan ook per bezorgregio aangeven hoe lang het bezorgen duurt en of zij daar eventueel bezorgkosten voor rekenen. Of bijvoorbeeld eenvoudig en snel nieuwe gerechten toevoegen. De horecaondernemer is zelf weer een echte ondernemer in eigen bedrijf.”

In de afgelopen periode is er hard gewerkt aan een nieuw platform dat dit jaar nog gelanceerd wordt. De prijs werd uitgereikt door Maureen, de weduwe van Jan Smit, en Jurjen Helfrich, voorzitter van de Business Club Steenwijkerland.

Het Business Gala was tevens de aftrap van de Week van de Ondernemer .


Nieuws

Meest gelezen