Maxime Peters uit Giethoorn.

Maxime Peters (22) uit Giethoorn opent café in Amsterdam

Maxime Peters uit Giethoorn. Foto: eigen foto

Giethoorn/Amsterdam - Je moet het maar durven: een café beginnen in Amsterdam in coronatijd. Maxime Peters (22) uit Giethoorn zet die stap, samen met haar Finse compagnon Ella Taivalsaari (24). Dankzij de app Tiktok heeft het duo aan aandacht alvast geen gebrek.

Het begon allemaal op Hotelschool The Hague in Amsterdam. Wat volgens Maxime, die opgroeide in het toeristische Giethoorn, een logische stap was. „We zijn daar ongeveer vijf jaar geleden begonnen en we zijn nu allebei afgestudeerd. In het eerste jaar kwam Ella al met het idee om ooit een cafeetje te beginnen; dat vond ik erg leuk.”, vertelt Maxime. Het idee raakte verderop in de studie in de vergetelheid, totdat het bij toeval - en dankzij corona - weer opborrelde.

Stamppot

„Ella was al in juni afgestudeerd, maar door corona lukte het haar niet om werk te vinden, aangezien er geen toeristen waren. Ik was zelf met mijn eindstage bezig”, vertelt Maxime. ,,Ik wilde daarnaast een eigen bedrijfje opzetten. Het idee was om stamppot aan toeristen voor te schotelen; die willen natuurlijk authentiek eten proberen. In Amsterdam was dat niet overal te verkrijgen en een stamppot kostte dan meteen twintig euro. Ik wilde daarom iets bedenken om toeristen al voor zes tot acht euro stamppot te laten proberen.”

Brunch

Maxime had al een locatie gevonden, maar aangezien de toeristen door corona wegbleven, wilde ze iets anders voor die plek verzinnen. „Ik wilde iets bedenken dat ook bij ‘lokale mensen’ in de smaak zou vallen. Dat werd brunch. Ik heb Ella gebeld en gevraagd of zij al werk had gevonden. Ze had geen ander werk en was meteen positief over het idee om iets samen te beginnen in Amsterdam. Toen is ze uit haar thuisland Finland naar Amsterdam gevlogen en zijn we meteen met café Eighty-Two Amsterdam begonnen. Eighty-Two is ons huisnummer aan de Stadhouderskade. Als corona er niet was geweest, dan was het ook niet zo gelopen.”

Voortgang verbouwing op TikTok

Tijdens de verbouwing besloot Maxime om de voortgang op de app TikTok te tonen. „Ik had een paar weken voordat we begonnen een TikTok-account aangemaakt. Ik had daar zelf een filmpje gezien van een Amerikaans meisje dat liet zien hoe haar winkel vorm kreeg. Dat vond ik ook een leuk idee voor ons café. Ik heb toen samen met Ella een filmpje gemaakt en dat geplaatst, maar dat had na zes uur nog maar 38 kijkers. Dat had ik ook wel verwacht, want het was vooral ook bedoeld om te testen of het mensen beviel. De echte verrassing kwam de volgende ochtend: toen had het filmpje opeens 60.000 kijkers.”

Meer dan 44.000 volgers

De kijkcijfers van het bewuste filmpje bleven maar stijgen; momenteel heeft het al bijna een half miljoen views. Ook de andere - Engelstalige - filmpjes vielen goed in de smaak. Het account @eightytwoamsterdam heeft nu meer dan 44.000 volgers. ,,Onze volgers zijn ook betrokken bij onze filmpjes. Als Ella en ik geen knoop kunnen doorhakken, dan plaatsen we vaak onze keuzemogelijkheden op Instagram of TikTok. Dan kunnen de kijkers stemmen. Dat gaat dan bijvoorbeeld over de kleur van bepaalde dingen in het café.”


Herkend in de bouwmarkt

Dankzij de filmpjes worden de twee af en toe herkend in het openbaar. „Vooral door mensen in de trein. Maar de eerste keer was in de bouwmarkt. We stonden daar in ons werkkloffie, op zoek naar spullen. Toen was er een Australische vrouw met een hondje, die ons aankeek en meteen herkende. Dat was een gekke ervaring, dan word je er aan herinnerd dat je veel volgers hebt.”

Hoezo naïeve blondjes?

Maar er is ook een andere kant, zoals dat met sociale media vaak gaat: af en toe komen er vervelende reacties binnen. „We kregen op onze eerste filmpjes wel eens reacties dat we ‘twee naïeve blondjes zijn, die denken dat ze iets kunnen beginnen’. Of dat we nog te jong zijn om dit te kunnen. Die mensen wisten misschien ook niet van onze hotelschool-achtergrond.’’ Ze lieten het van zich afglijden. „Nu krijgen we niet zoveel nare reacties meer. De enige kritiek die we nu krijgen, is van mensen die de filmpjes het liefst in het Nederlands willen zien. Maar in het Engels spreken we een groter publiek aan.”

Menu omgegooid

Doordat het duo is begonnen in de coronatijd, hebben ze geen duidelijke deadline. Daardoor hebben ze samen de tijd kunnen nemen om hun formule verder uit te werken. ,,We hadden graag al in november vorig jaar onze deuren geopend, maar dat lukte helaas niet. We zijn nu helemaal klaar met de locatie, dus kunnen meteen open als dat eenmaal mag. We hebben dankzij die extra tijd nog beter naar het menu kunnen kijken - dat hebben we dan ook helemaal omgegooid. Eerst dachten wij nog aan een afhaal-formule, maar daar willen we toch liever mee wachten.”