Rijdek spoorbrug Witte Paarden in de nacht verwijderd

Met een hijskraan werd het rijdek van de spoorbrug verwijderd. Foto: Martijn Bijzitter

Witte Paarden - Met een hijskraan werd het rijgedeelte van de ijzeren spoorbrug bij Witte Paarden verwijderd. Dat gebeurde ‘s nachts, nadat er geen treinen meer reden.

In een tijdsbestek van vier uur zijn de drie stalen brugdekken en twee tussensteunpunten uitgehesen en is de bovenleiding aangepast.

Grondconstructie met betonnen wanden

De nieuwe brug wordt opgebouwd uit een grondconstructie met betonnen wanden. Het brugdek wordt van hergebruikte stalen balken gemaakt en het rijdek van composiet. Er is met de nieuwe brug geen beperking meer in doorrijhoogte of belasting. In de vorige situatie was de bovenleiding van de spoorbaan aan het brugdek bevestigd. Door nieuwe regelgeving moet de bovenleiding vrij onder het brugdek doorgaan. Hierdoor komt het nieuwe brugdek hoger te liggen en daarmee de kruisingen ook.

De vervanging van deze brug was noodzakelijk om het zware verkeer en landbouwverkeer ongehinderd doorgang te verlenen. Sinds 22 februari is de brug afgesloten voor alle verkeer. Het verkeer wordt omgeleid via Willemsoord. De verwachting is dat dit duurt tot en met 23 juli. De bouw van de nieuwe spoorbrug heeft geen gevolgen voor het treinverkeer.