Senioren zijn regelmatig de dupe van allerlei vormen van oplichting: ‘Een vreemd telefoontje of bericht van de bank’

Leonie Hars van Digitaal Flexteam IJsselland: "Smartphone is slimme manier om woning binnen te dringen…" Foto: Politie IJsselland

Veel mensen, onder wie nogal wat senioren, worden de dupe van oplichting. Dat kan op allerlei manieren gebeuren. „Denk bijvoorbeeld aan een vreemd telefoontje, of bericht van de bank”, zegt Leonie Hars. Zij is waarnemend operationeel expert van het Digitaal Flexteam IJsselland.

Steeds meer senioren wonen zelfstandig. „De veiligheid en weerbaarheid van deze bewoners is van groot belang. Veel ouderen weten al wat te doen als er iemand met ‘mooie verhalen’ aan de deur staat. Een babbeltruc dus.” Een kierstandhouder en een paar kritische vragen doen wonderen. Maar ook oplichters staan niet stil. „Bijna iedere oudere heeft wel een smartphone of een computer. De één is daar vaardiger mee dan de ander”, aldus politievrouw Leonie Hars. Leonie geeft leiding aan het team dat zich in het district IJsselland bezighoudt met gedigitaliseerde criminaliteit.

Slimme manier

Voor de oplichter is die smartphone een slimme manier om een woning binnen te dringen. „Dat kan via een zogenoemd appje of door iemand die opbelt en zegt dat hij of zij bankmedewerker is. Met flinke paniek moet je snel geld overmaken of ze komen met veel gevoel voor service de bankpas, doorgeknipt, bij je thuis ophalen. Dit zijn altijd oplichters. Altijd, herhaal ik nog maar eens.” Criminelen bellen je soms op met een echt lijkend telefoonnummer van de bank. „Maar je bank zal je nooit vragen om codes of geld over te maken. Zij komen je bankpas ook niet aan huis ophalen.’” De oplichters zorgen voor paniek en onrust in het gesprek. „Er moet snel gehandeld worden en ze maken misbruik van je vertrouwen in de bank. Zo word je helemaal meegezogen in dat gesprek. Ook al zegt je gevoel; klopt dit wel?”

Pauze inbouwen

Wanneer je twijfels hebt of het allemaal wel klopt wat ze zeggen, is het slim om een pauze in te bouwen. En dat kan iedereen. Jong en oud. „Zeg dat je terugbelt en bel daarna direct iemand die je vertrouwt voor advies. Je partner, zoon, dochter of een goede vriend. Praat eerst met een ander, leg de situatie uit en stap uit die panieksituatie. Dan kun je weer scherp denken. Bel samen naar de bank om te vragen of zij je hebben gebeld.”

De politie heeft hiervoor een handige hulpkaart samengesteld. „Aan ouderen en hun (klein)kinderen of goede vrienden vragen wij; maak met elkaar heldere afspraken over deze oplichtingsvoorbeelden. Wat doe je in zo’n situatie? Je voorkomt samen een hoop ellende. Om die reden hebben we een handig kaartje gemaakt voor naast of bij de telefoon. Kijk daarnaar als je het niet vertrouwt en zeg dat je terug zult bellen. En verbreek vervolgens de verbinding.”

Tekst gaat onder foto verder


‘Kan iedereen overkomen’

Als mensen dit overkomt dan houden ze er soms zelfs schaamtegevoelens aan over. „Maar dit kan echt iedereen overkomen. De oplichters zijn heel geraffineerd en hebben hun verhaal verfijnt. Praat er samen over. Met de familie en vrienden van slachtoffers; oordeel niet maar bied hulp…”

Nieuws

Meest gelezen