Startsein voor landelijke actie 'Geef kleur door' in Nederland: 'Mensen eten meer groente en fruit als ze het zien! Dus zet een fruitmand op tafel en snoeptomaatjes op het aanrecht'

De buurtschap Nederland kreeg zaterdag een belangrijke rol toebedeeld; hier vond namelijk de aftrap plaats voor de landelijke ‘Geef kleur door’ campagne. De opening van de Geef-kleur-door-straat in Nederland was meteen de start van de actie waarbij elke Nederlander de kans heeft om iemand blij te maken met een kistje vol verse groenten en fruit.

De feestelijke opening van de Geef-kleur-door-straat met speciale gasten zoals tv chef Nadia Zerouali. Ook wethouder Trijn Jongman en gedeputeerde Gert Harm ten Bolscher waren aanwezig bij de officiële opening.

De feestelijke opening van de Geef-kleur-door-straat met speciale gasten zoals tv chef Nadia Zerouali. Ook wethouder Trijn Jongman en gedeputeerde Gert Harm ten Bolscher waren aanwezig bij de officiële opening. Foto: Wilbert Bijzitter

Het is dit jaar Internationale VN Jaar van Groenten en Fruit. De campagne wordt ondersteund door de provincie Overijssel en de gemeente Steenwijkerland. „Ik merk dat er al een verandering gaande is”, zei wethouder Trijn Jongman bij de opening van deze speciale ‘straat’. „Bij een recente diploma-uitreiking werden er kleine gebakjes met heel veel fruit geserveerd, in plaats van alleen maar zoetigheid.” Zij nomineerde ter plekke een school in Steenwijk-west voor een kistje groenten en fruit.

‘Weten waar je eten vandaan komt’

Gedeputeerde Gert Harm ten Bolscher noemde het belang van een zogeheten ‘korte keten’: „Weten waar je eten vandaan komt. Haal bij voorkeur je groente en fruit bij lokale boeren en telers. Dan krijg je er meteen het verhaal bij. Er wordt heel veel eten weggegooid en ik ben ervan overtuigd dat als je je ervan bewust bent hoeveel tijd en aandacht er in zit, je het ook meer gaat waarderen.”

Ten Bolscher nomineerde GGZ zorgcentrum Muiderheim in Genemuiden voor een kistje groenten en fruit: „Deze mensen hebben het zo moeilijk gehad - en nog steeds. Ze zijn zo dol op knuffelen en moeten steeds afstand houden. Daarom wil ik ze met dit gebaar laten weten dat we aan ze denken.”

TV-chef Nadia Zerouali: ‘Groenten en fruit zijn niet duur, andere dingen zijn veel te goedkoop!’

Speciale gast TV-chef Nadia Zerouali (Binnenste Buiten), ambassadeur van de ‘Geef Kleur Door’ campagne, had speciaal voor deze gelegenheid een Libanese salade gemaakt. „Het is eigenlijk een restjessalade: kijk wat er nog in je koelkast ligt, met een beetje sla en knapperig gefrituurd brood heb je al snel een snack of een bijgerecht.”

„Dat je iets lekkers aan het eten bent vind ik het belangrijkst”, vervolgde ze. „Lekker is een betere motivatie om iets te eten dan ‘het is zo gezond’. Mooi fruit, verse groente, het ruikt heerlijk, zet al je zintuigen aan het werk. Ik maak mijn kinderen net zo blij met bleekselderij en kerstomaatjes dan met chips. Maar ik bied het ook vaak aan, fruit mogen ze van mij altijd pakken zonder vragen. Groenten en fruit te duur? Nee hoor, andere dingen zijn veel te goedkoop!”

Ingewikkeld

Ook Sebastiaan Aalst van Food Cabinet benadrukte dat de actie echt bedoeld is om wat positiefs te brengen in deze moeilijke tijden. ”Dus nomineer je tante, je baas of je vriendin en maak ze blij met een gezond cadeau”.

Hij merkt dat mensen vaak wel willen, maar het ingewikkeld vinden. „We zouden meer groente en fruit eten, als we het maar zien. Er zijn werkgevers die groente en fruit neerzetten bij de receptie of bij een vergadering, en ik hoop dat die beweging verder versterkt wordt.”

‘Doosje aardbeien in plaats van een fles wijn’’

„Maar ook buiten de deur, met meer groenten en fruit op trein- en benzinestations, in de sportkantine en op scholen”, zei Maureen van den Akker van Food Cabinet enthousiast. „Of neem eens een doosje aardbeien mee naar een verjaardag in plaats van een fles wijn. Als je het ziet staan, pak je het sneller. 80 procent van alle Nederlanders eet te weinig groente en fruit en vooral in deze tijd, waarin weerstand opbouwen belangrijker dan ooit is, willen we daar verandering in brengen.”

Na een vaccinatiestraat, en een teststraat werd in de buurtschap Nederland dus voor één dag een Geef-kleur-door-straat ingericht. Alle bezoekers kregen zaterdag een tas mee die ze gratis mochten vullen met allerlei lekkers dat bij de diverse kramen lag. Variërend van appels en peren tot avocado’s, paprika’s en tomaten. Bij de kraam van Nationaal Actieplan Groenten en Fruit werden ruim 500 tasjes opgehaald.

Via de website kan iedereen een ander nomineren voor een kist vol kleurrijke groenten en fruit. Nomineren kan op www.geefkleurdoor.nl/nominatie.

De ‘Geef kleur door’ campagne is ontwikkeld door het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) en campagnebureau Food Cabinet.