Vrachtverkeer mag weer over Lozedijk; verbod na twee jaar opgeheven

Onne Hoekstra aan het begin van de Lozedijk, waar hij woont. Wilbert Bijzitter
Aanleiding voor het verbod voor vrachtwagens waren de klachten van aanwonenden, die veel hinder ondervonden van het zware verkeer dat langs hun huizen denderde. Er ontstonden trillingen in de huizen en de ramen rammelden in de sponningen. Ook zouden door het vrachtverkeer scheuren in de muren van de huizen zijn ontstaan. De gemeente Steenwijkerland greep in en plaatste verbodsborden voor het vrachtverkeer.
Boeren in het geweer
Het besluit viel niet in goede aarde bij de boeren, die met hun vrachtwagens vol mest kilometers moesten omrijden om bij hun land te komen. Ze kwamen er tegen in het geweer en de bezwarencommissie nu stelde de agrariërs in het gelijk. De verbodsborden zijn zo recentelijk weer weggehaald.
Gevaarlijk
Onne Hoekstra kaartte namens de bewoners van de Lozedijk twee jaar geleden de klachten aan bij de gemeente Steenwijkerland en met succes. „Je zit te trillen op je stoel”, vertelde Hoekstra, als het vrachtverkeer over de Lozedijk langs zijn huis reed. Volgens Hoekstra leverde het ook gevaarlijke situaties op, omdat de tientallen scholieren die naar Meppel fietsen ook gebruik maken van de Lozedijk. Hij erkent dat de schade aan de huizen en boerderijen door het vrachtverkeer moeilijk valt te bewijzen. De huizen aan de Lozedijk maar ook aan de Veneweg zijn op veengrond gebouwd.
Navigatiesystemen
In de afgelopen jaren nam de hinder volgens Hoekstra alleen maar toe. „Sinds de komst van de navigatiesystemen is het erger geworden. Daarop geldt de Lozedijk als de kortste weg naar Wanneperveen en verder.
Het weer opheffen van het verbod noemt Hoekstra “niet leuk”. Maar de inwoner van Wanneperveen zegt zich er wel bij neer te leggen. Hoekstra is evenmin van plan om opnieuw actie te ondernemen. De boeren hebben van de bezwarencommissie gelijk gekregen en daarmee is voor Hoekstra de kous af.