Twee Meppeler kunstenaars in Galerie Steenwijk

Hetty de Groen en Gerda Elsenaar in de galerie. Martijn Bijzitter

Steenwijk - Twee Meppeler kunstenaars, Hetty de Groen en Gerda Elsenaar, exposeren tot en met 22 december in Galerie Steenwijk, boven de bibliotheek, onder de titel ‘De som der delen’.

Het werk van Gerda Elsenaar en Hetty de Groen is zeer verschillend van elkaar. Toch is er bij Galerie Steenwijk een harmonieuze expositie ontstaan. Ieder schilderij, iedere collage heeft zijn eigen verhaal. Gerda presenteert houten objecten in een grote variatie aan vormen en kleuren. Ze zijn het resultaat van het spelen met gedachten, situaties en voorwerpen.

Gerda Elsenaar herinnert zich dat ze ook als jong meisje al scheppend bezig was. Ze volgde cursussen bij kunstenaars en maakte in haar vrije tijd kunst. Eerst schilderijen, later arbeidsintensieve houten objecten. Ze heeft reeds enkele tientallen exposities gehad, waarbij ze twee keer eerder samenwerkte met Hetty de Groen.

Verpleging

Hetty wilde naar de kunstacademie. Haar vader was beeldend kunstenaar en in de oorlog gestorven. Haar moeder wenste voor haar dochter een andere toekomst dan hard sappelen om als kunstenaar rond te komen. Hetty ging de verpleging in, maar liet zich niet uit het veld slaan. Ze kreeg schilder- en tekenlessen respectievelijk vanaf 1959 bij de beeldend kunstenaars J. Pessink en W. Zandvliet (Deventer) en vanaf 1975, na haar verhuizing in 1967 naar Meppel, bij Harm de Noord.

Haar eerste expositie was in 1984. Vanaf 1990 maakt Hetty ook ruimtelijk werk. Er kwamen exposities, niet alleen met schilderijen, maar ook met objecten, vaak in de vorm van assemblages.

Na een noodzakelijke onderbreking (2014-2016) heeft Hetty het schilderen weer opgepakt. Haar werk is meer en meer abstract geworden, waarin kleur een belangrijke rol speelt. In de expositie ‘De som der delen’ toont Hetty de Groen oud en nieuw werk.

Balans

Het besef van eindigheid manifesteerde zich in een indrukwekkend schilderij met twee hoofdkleuren: rood en zwart. Kleuren van leven en dood. Geschilderd in een symbolische vorm van cirkels, die worden onderbroken door een vette witte streep, een wig, een blokkade. In haar nieuwe werk is Hetty de Groen op zoek naar de essentie van het leven. Met vitale, warme kleuren. Een expressie van optimisme, van levenskracht. Ze schildert centraal blauwe vormen met de omtrek van een nier, een zuiveringsbron voor de geest, met hier en daar een bootje varend naar een nieuwe horizon, met mensen die communiceren.

Hetty is in haar schilderwerk altijd op zoek naar balans. Iedere cirkel, ieder blokje van welke kleur ook is na veel denkwerk en concentratie aangebracht, precies in het evenwichtige beeld dat zij voor ogen had. De zoektocht naar balans levert een spiegel op voor de bezoekers.

Indrukwekkend is een werk met speelpoppen van voor de oorlog met serieuze koppen. Ze lijken allemaal familie van elkaar. Ze lachen niet, sommigen hebben verbazing of schrik in de ogen. Ze heeft dit werk ‘Regime’ genoemd wat duidt op onvrijheid voor de bewoners van deze assemblage. In aparte vakken losse armen en benen. Intrigerend. ‘Het gaat om de strakke ordening. Dat moet in een regime,’ legt Hetty uit.

Ruimtelijk werk

Gerda Elsenaar is op de expositie aanwezig met ruimtelijk werk. Zij is een ambassadrice voor het hergebruik van materialen. Wie wel eens in een kringloopwinkel of op een rommelmarkt verzeild raakt, loopt een gerede kans Gerda tegen te komen. Dankzij hergebruik van materialen ontstaat een nieuwe wereld die Gerda vastlegt op planken van verschillende formaten. Daarbij is, benadrukt zij, naast vorm en kleur ook humor een belangrijk element in haar werk. ‘Dat is het positieve dat ik in mijn objecten stop.’ ‘Monoloog’ is de titel van een eenzame figuur, de uitdrukking van een solo-voorstelling van een acteur die ze eens in een theater zag. Hij bewaart op de schuine vloer een wankel evenwicht. Onder hem rollen tekst, ook nauwelijks leesbaar.

‘Wereldvrede’ heeft Gerda Elsenaar voorzien van een vraagteken. ‘Of die er echt komt?’ In een cirkel heeft ze allerlei kastelen gebouwd die zijn geschilderd in regenboogkleuren rondom een bol, de aarde. ‘We moeten het met elkaar doen,’ geeft Gerda aan. ‘De opdracht voor ons allen is alle verschillen bij elkaar te brengen.’

‘Kunst met een glimlach’

‘Op verhogingen staan kleurrijke zeesterren. Olieverf op doek. Ooit exposeerde ze er veertig voor een project in een kerk. Een object met veel potloden en zelfgeschreven onleesbare teksten heeft Gerda ‘Recensie’ genoemd. ‘Daar heb je verschillende potloden voor nodig’, licht ze toe. ‘Kunst met een glimlach’, beaamt ze.

Humor, doelbewust verwerkt, vind je ook bij Hetty de Groen. Er hangen twee schilderijen die als een Siamese tweeling bij elkaar horen. De vrouw op het linker schilderij draagt een Staphorster mutsje.

Nieuws

menu