Beginnen met ondernemen? Dit komt er allemaal bij kijken

-
1. Regel verzekeringen
Wanneer je in loondienst bent, is er vaak al het een en ander voor je geregeld. Wanneer je bijvoorbeeld ziek wordt zal de baas dit voor je opvangen. Bovendien krijg je gewoon doorbetaald. Wanneer je een ondernemer bent, is dit anders. In dit geval ben je zelf verantwoordelijk en kun je op niemand terugvallen. Je moet dus helemaal zelf de kosten dekken. Gelukkig bestaan er wel verzekeringen die het een en ander voor jou kunnen verlichten.
Zo heb je een arbeidsongeschiktheidsverzekering die ervoor zorgt dat je gewoon inkomen krijgt als je niet meer kunt werken wanneer je ziek bent. Je kunt een kijkje nemen op Tulpenfonds waar je zo’n verzekering af kunt sluiten. Daarnaast bestaan er nog meer verzekeringen die aan te raden zijn als zelfstandig ondernemer. Zo kun je denken aan de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, opstalverzekering en de inventarisvezekering.
2. Belasting
Als ondernemer zijnde ga je gegarandeerd te maken krijgen met de Belastingdienst. Je bent namelijk verplicht om de administratie bij te houden die voldoen aan de eisen van de Belastingdienst. Daarnaast krijg je te maken met de omzetbelasting, de inkomstenbelasting, de btw-aangifte en het urencriterium. Vind je het lastig om de boekhouding zelf bij te houden, of heb je daar eigenlijk helemaal geen tijd voor? Dan kun je nog altijd hulp inschakelen van een professionele boekhouder.
3. Een financieel plan
Om te kunnen groeien met jouw bedrijf moet je simpelweg investeren. Hiervoor is een financieel plan van groot belang. Als je niet goed weet hoeveel geld je te besteden hebt, kun je wellicht het overzicht verliezen. Bewaar daarom dit overzicht goed en bovendien zie je wellicht nieuwe kansen om te groeien. Het is belangrijk om dit financieel plan te schrijven voordat je gaat beginnen met ondernemen. Dankzij zo’n financieel plan zie je of jouw bedrijf kans maakt om winstgevend te worden én te zijn.
4. Bepaal een strategie
Om succesvol van start te gaan als ondernemer, is het belangrijk om niet als een kip zonder kop aan het werk te gaan. Bedenk van tevoren een strategie. Doe marktonderzoek en ontdek waar kansen en gevaren liggen voor jouw onderneming. Breng bijvoorbeeld de concurrentie in kaart, net als de doelgroep. Houd je vast aan deze strategie en dat zal vanzelf zijn vruchten afwerpen.