Aangeboden door: HV media

Online advertising steeds belangrijker voor bedrijven

-

De afgelopen jaren nam het aantal consumenten wat producten online bestelt sterk toe. Om een beeld te geven: in 2021 werd voor 30,6 miljard euro online uitgegeven. Dit was zo’n 16 procent meer dan een jaar eerder. Het aantal aankopen steeg met een vergelijkbaar percentage: 13 procent. De verwachting is dat deze trend zich de komende jaren doorzet.

Het maakt dat online advertising steeds belangrijker wordt voor organisaties. Zij kiezen massaal voor het inschakelen van de hulp van een online marketing bedrijf , welke hen helpt de vindbaarheid van websites te verbeteren. Niet alleen het aantal aankopen online nam toe, ook groeide het aantal webshops sterk. Middels verschillende platforms kunnen bedrijven, maar ook startende zzp’ers in een paar muisklikken een webshop in elkaar zetten. Het maakt dat de concurrentie tussen bedrijven is toegenomen.

Verschillende vormen van online marketing

Online advertising kent verschillende vormen. Denk aan het verschil tussen het verbeteren van de vindbaarheid in een zoekmachine en het adverteren op sociale media. De vraag die hierbij al snel opspeelt: wat is online advertising precies? Vaak wordt het omschreven als een mix van tools, welke helpen de vind- en zichtbaarheid van een organisatie op het web te verbeteren. Dit kan betekenen dat wordt ingezet op zoekmachine optimalisatie, maar ook dat men zich richt op het maandelijks versturen van een nieuwsbrief. Dat laatste helpt consumenten betrokken te houden bij de organisatie. Iets wat steeds lastiger is geworden met de toenemende concurrentie; consumenten zoeken naar de aanbieder met de laagste prijs. Daar waar men voorheen altijd naar dezelfde fysieke winkel trok. Het was immers ondoenlijk om de verschillende fysieke vestigingen langs te gaan om uit te zoeken waar een product tegen de beste prijs werd aangeboden.

Zoekmachine optimalisatie kent verschillende facetten

De reden dat bedrijven voor de hulp van een online marketing bedrijf kiezen, zit onder meer in het gegeven dat bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie verschillende facetten kent. Men zet in op een mix van het toevoegen van content, het uitbreiden van het linkprofiel van een website en het investeren in een scherp linkprofiel. Zelf aan de slag gaan met SEO kan, maar brengt risico’s met zich mee. Daarvan is bijvoorbeeld sprake, wanneer het linkprofiel van een website wordt uitgebreid met kwalitatief mindere verwijzingen. De specialisten van een online marketing bureau helpen het je te voorkomen.

Combineer online en offline met elkaar

Het is vooralsnog onverstandig om uitsluitend in te zetten op online marketing, wanneer je organisatie fysieke vestigingen heeft. Investeer bijvoorbeeld in reclame op een lokale rotonde, laat een advertentie in de lokale krant plaatsen of kies voor een reclamebord langs de kant van het voetbal- of tennisveld. Een mix van online en offline advertising helpen je de naamsbekendheid van je organisatie te optimaliseren.

Nieuws

menu